fbpx
5 טיפים למניעת בעיות שינה בגיל שנתיים

5 טיפים למניעת בעיות שינה בגיל שנתיים

הזמן עובר מהר והבייבי הקטן שלכם כבר בן שנתיים. מכנים אותו "גיל שנתיים הנורא", וכנראה שבצדק. הוא רוצה לעשות הכל לבד, יש לו דעות ורצונות משלו, הוא חווה התקפי זעם ונדמה שהמילה "לא" היא המילה הכי פופולרית באוצר המילים הקטן שלו.

אין ספק שגיל שנתיים הוא גיל מאתגר עבור ההורים, ולא די בכך, הקושי הופך לכפול כאשר הילד לא יודע להירדם בעצמו והוא סובל מבעיות שינה.
בגיל שנתיים הוא פעיל יותר מאי פעם. הוא רץ, עולה ויורד במדרגות, מצייר ומשרבט. הוא מוציא המון אנרגיה, ולכן בגיל זה הוא זקוק ל-12-13 שעות שינה ביממה וכן שנת צהריים.

איך מתבטאות בעיות שינה בגיל שנתיים?

בקרב תינוקות צעירים, הפרעות השינה מתאפיינות ביקיצות מרובות וקושי להירדם בתחילת הלילה ובמהלכו. בסביבות גיל שנתיים, הורים רבים מרגישים שבעיות השינה של ילדיהם נפתרו, מכיוון שהשינה שלהם נהיית רציפה יותר והם חווים פחות יקיצות באופן טבעי. אך לא כך הדבר.

הפרעות השינה של פעוטות בני שנתיים, משנות את אופיין והן מתבטאות בכניסה למיטה בשעה מאוחרת, זמן השכבה ארוך יותר בתחילת הלילה, וכן יקיצה לפנות בוקר. ברוב המקרים כאשר הילד מתעורר ב-04:00, הוא עובר למיטה של הוריו וממשיך שם את שנת הלילה שלו. זאת מפני שאם הוא מתקשה להירדם באופן עצמאי בתחילת הלילה, הוא יתקשה גם במהלך הלילה ויהיה זקוק לעזרת ההורים.

אל קשיים אלו נוסף גם מרכיב התנהגותי המתפתח בגיל שנתיים. הפעוטות בודקים גבולות בכל מקום שאינו ברור וחד משמעי. מרכיב זה פוגש הורים עייפים וחסרי כוח. בעידן של היום, הורים רבים חוזרים מאוחר מהעבודה, וחלקם רואים את זמן ההשכבה כזמן איכות עם הילד. כאשר הילד מדבר בזמן ההשכבה או יוצא מהמיטה בחיוך כובש, קשה להורים לשים גבול ברור ולהחזיר אותו למיטה. לרוב, התנהגות הילד גוררת התפעלות או שמחה בקרב ההורים, דבר שמעודד את הילד להמשיך להתנהג באותו האופן.

אז איך תפעלו נכון? כך תמנעו בעיות שינה בגיל שנתיים

  1. הגדירו את אופן ההשכבה המקובל עליכם.
    חשוב שיהיה תיאום בין ההורים לגבי דרך ההרדמה: מה עושים כשהילד יוצא מהמיטה? איך מתנהלים אם רוצה ללכת לשירותים מספר פעמים בזמן ההשכבה? כמה סיפורים מקריאים לו לפני השנה?
  2. שתפו את הילד בתוכנית החדשה.
    כדי שהילד לא יהיה מופתע מהשינוי, מומלץ לשתף אותו ולהסביר לו מה מצופה ממנו באופן שיהיה לו מובן. גבולות ברורים הכרחיים לשמירה על שגרת שינה בריאה.
  3. שמרו על עקביות.
    כאשר בלילה אחד מאפשרים לילד לצאת מהמיטה ולהירדם במיטת ההורים, ולעומת זאת, בלילה אחר אוסרים עליו ומצפים ממנו לחזור למיטתו, אנו מעבירים לילד מסר מבלבל. חשוב ששני בני הזוג יתמידו בשגרה החדשה באופן עקבי.
  4. תנו לילד חיזוקים חיוביים.
    על כל הצלחה של הילד, עודדו אותו ותנו לו חיזוקים חיוביים. פרגנו לו כאשר הוא נרדם במיטה שלו, אמרו לו כל הכבוד שהצליח להירדם לבד במיטה. הזכירו לו שאתם גאים בו ושהוא מתנהג בבגרות.
  5. הקנו לילד הרגלי שינה טובים.
    לרוב, ילדים עד גיל 3 זקוקים לשנת צהריים מפני שהיא מאפשרת להם לצבור כוח להמשך היום. הקפידו שילדכם יישן בצהריים. לפחות שעה לפני השינה מנעו מהילד לצפות במסכים, והקפידו על טקס שינה קבוע ושעת השכבה עקבית בשעות 19:00-20:00. השאירו את המיטה כמקום שינה בלבד ולא מקום למשחקים. למדו אותו להירדם עצמאית בתחילת הלילה.