fbpx
ייעוץ שינה לתינוקות ולפעוטות

ייעוץ שינה לתינוקות ולפעוטות

הפרעות שינה בקרב ילדים היא תופעה נפוצה. מחקר שנערך במינכן מצא כי כ-30% מהתינוקות והפעוטות, בגילאי חצי שנה עד 3, סובלים מהפרעות שינה.
להפרעות השינה יש שני מאפיינים עיקריים:

  1. סירוב או חוסר יכולת להירדם לבד.
  2. התעוררויות מרובות בלילה, רצון לתשומת לב של ההורים והצורך בהרדמה חוזרת על ידי ההורים.

עם זאת, התעוררות בלילה הינה תופעה טבעית כל עוד הילד יודע לחזור לישון בעצמו.

ההשלכות של הפרעות השינה

במידה וההפרעות אינן מטופלות בגיל צעיר, הן יכולות להימשך גם בגיל הגן ובית הספר ולפגוע בהתפתחות התקינה של הילד. יתרה מכך, המחסור בשינה איכותית עלול לפגוע במערכות היחסים בין ההורה לילד ואף בין בני הזוג.

ילד עם הפרעות שינה עדיין עירני ופעיל במשך היום, אך ההורים חשים מותשים ועייפים. בכל לילה מחדש הם נאלצים להשקיע מאמץ פיזי ונפשי על מנת להרגיע ולהרדים את הילד. פעמים רבות דבר זה פוגע וגורם לבעיות בזוגיות כתוצאה מחילוקי דעות על אופן ההרדמה. במקרים רבים, במהלך הלילה כאשר הילד מבקש להצטרף למיטת ההורים, האב עובר לישון בחדר אחר והאם נשארת להתמודד עם הבעיה, מצב היוצר ריחוק ותסכול בין בני הזוג.  

שלבי התפתחות של הפרעות השינה

  • עד גיל שנה: מחקר גרמני מצא כי 80% מהפרעות השינה מתחילות בחודשיו הראשונים של התינוק. זאת מכיוון שבחודשים הראשונים אין מחזורי שינה סדירים ורמת הורמון המלטונין, האחראי על מחזורי השינה, נמוכה. בשלב זה התינוק לומד להירדם כשמערסלים אותו בידיים, בזמן האכלה ובתנועה. לכן מתפתחת ציפייה שההרדמה תימשך כך, ונוצרים הרגלי שינה תלותיים הממשיכים בגילאים מאוחרים יותר. בסביבות גיל חצי שנה מתחיל להתפתח ויסות נוירולוגי של המעבר מעירות לשינה, ובגיל 5-6 חודשים ישנה עלייה בהפרשת הורמון המלטונין. לפיכך מחזורי השינה הופכים לסדירים יותר.

  • גיל שנה-שנתיים: באמצע השנה השנייה הפעוטות מגלים את עצמאותם, ושינה היא אחד התחומים בהם ההורים נאלצים להציב גבולות ברורים ולא לאפשר לפעוט למתוח את הגבולות.

  • גיל 3-4: בשנה השלישית והרביעית מתחילים להתפתח הדמיון והפנטזיה, לעתים הם גורמים לחרדה ולביעותי לילה העשויים להיות הסיבה להתעוררות מהשינה.

טיפים להשכבה נכונה

  • לפני סוף היום ותחילת טקס השינה, מומלץ לעשות פעילויות מרגיעות עם הילד.
  • הקפידו על טקס שינה קבוע כבר מגיל 3 חודשים.
  • השכיבו את הילד לישון לפני שמגיע לעייפות יתר ובעודו ער, לצורך הירדמות במיטה שלו.
  • נתקו את הקשר בין אוכל לשינה. אל תאפשרו לילד להירדם תוך כדי האכלה.
  • העבירו לילד מסר של חום וביטחון. אמרו לו שאתם פה בשבילו ולטפו אותו.
  • שמרו על גבולות מול הילד, גם אם הוא מוחה על שנשאר לבד או משדר מצוקה של פרידה.
  • מצאו את האיזון שבין הצבת הגבולות לבין הכלת הילד ומתן מענה לבכי.

מדוע ייעוץ שינה לתינוקות ולפעוטות הוא הכרחי

עוד עולה מהמחקר הגרמני כי הפרעות שינה קשורות בבעיות רגשיות והתנהגותיות כאחד. כאשר רוצים לחולל שינוי בהרגלי השינה של הילד, מומלץ לעשות זאת תוך הדרכה וייעוץ כדי לתת מענה לחששות, להתמודדות עם הבכי בזמן ההשכבה והתעוררויות במהלך הלילה, וכן קושי רגשי של ההורים.

חשוב לעשות שינוי בהרגלי השינה כאשר ההורים שלמים ומבינים את הצורך בכך. כדי ליצור תהליך נכון, יש למפות ולאבחן את הפרעת השינה תוך זיהוי הצרכים של ההורים. ייעוץ שינה לתינוקות ולפעוטות מאפשר לבנות תהליך בריא, מעמיק ובעל תוצאות לאורך זמן.